Velkomstbrev før Skolestart

Kære kommende elev

Du er tilmeldt skolen i det kommende skoleår og vi glæder os til at se dig den pågældende søndag i august.

Allerede nu vil vi fortælle lidt om, hvad du skal medbringe, når du ankommer til august. Det kan være praktisk at medbringe disse ting ved ankomsten, da du måske ved den lejlighed er i bil.

Du skal bruge sengetøj (tynd rullemadras 90x200cm, dyne, hovedpude og linned), bøjler, vaskepulver, håndklæder, forklæde og lidt til at hygge med på værelset, såsom plakater, blomster og andet, evt. musikinstrumenter. Desuden får du brug for bade- og sportstøj, sko til såvel inde- som udebrug og evt. løbesko.

Du skal medbringe din cykel og cykelhjelm, da du dels får brug for den i forbindelse med fællesaktiviteter, dels vil den være praktisk at have med, hvis du skal handle ind eller ned til Vejle. Du skal ikke medbringe kaffemaskine, elkedel og andet, da det forefindes i gangkøkkenerne og det i øvrigt kan være forbundet med brandfare at have disse på værelserne. Men en tallerken og bestik samt et krus til te eller kaffe på værelserne vil være en god ide.

Til selve undervisningen skal du bruge en bærbar pc, et usb-stik, kort forlængerledning, penalhus, lommeregner Texas TI 30.  Skemaer og årsplaner ligger klar ved skolestart.

Året byder på flere emnedage og emneuger, hvor der desuden bliver brug for sovepose, liggeunderlag, gummistøvler, regntøj, drikkedunk (vandflaske med skruelåg) og lommelygte.

Vi opfordrer alle elever til at anskaffe sig et rejsekort, og sørge for der altid er penge på kortet, da rejsekortet er det billigste alternativ til kontantbetaling i busserne i Vejle og skal bruges når eleverne skal i praktik. Har eleven brug for at komme til læge eller lign. i Vejle, sker det for egen regning, ligesom smertestillende tabletter, samt anden medicin, man fra tid til anden kan få brug for, skal medbringes.

Vedrørende betaling

Betaling af opholdet sker månedsvis forud og forfalder den 5. i måneden. Stats- og elevstøtte udbetales til skolen og fratrækkes skolebetalingen. Til bøger og materialer indbetales 2.550 kr. Der kan dog blive tale om ekstra udgifter, hvis man er meget produktiv.  Til dækning af ture, ekskursioner samt studietur indbetales 3.900 kr. Beløbene opkræves sammen med skolepengene og er en del af opholdet. Der bliver opkrævet 200 kr. for nøgledepositum i rate 1, dette vil blive returneret kontant til eleven, hvis nøglen afleveres til kontoret ved afrejse. Der vil blive sendt en betalingsopgørelse med information til brug for betalingen inden skolestart.

Der er efterårsferie i uge 42 og vinterferie i uge 7 – men se i øvrigt kalender, som uddeles til eleverne ved skolens start, omkring specielle dage i årets løb. Vær specielt opmærksom på ”blive” weekender, hvor vi forventer, at alle elever er på skolen.

Vi vil gerne gøre dig opmærksom på, at hvis du får støttetimer i et eller flere fag på din nuværende skole og ønsker at få det hos os, skal du meddele os dette samt sørge for, at vi hurtigst mulig får en udtalelse fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, der viser dine behov.

Skolen for Gastronomi, Musik og Design